
Apl. Prof. Dr. Ingela Jöns
Chair of Work and Organizational Psychology
A 5, 6
Gebäudeteil C – Room C 105
68159 Mannheim
By appointment
Research Interests
- Organizational and leadership culture and change (e.g. merger and acquisitions)
- Measures and processes of feedback in organizations
(e.g. supervisor assessment, employee survey) - Work groups, project teams and team development
- Specific industry interest: tourism and hotel management
Career History
2008 – 2020 Representing Professorships in the field of business and organizational psychology at the TU Darmstadt, Albert-Ludwigs-University Freiburg, TU Dortmund, Ludwig-Maximilians-University München, University Duisburg-Essen und an der Ruprecht-Karls-University Heidelberg since 2006 Extraordinary professor for industrial and organizational psychology at the University of Mannheim 2003 Representing Professorship for Economic and Organizational Psychology, Rheinische Friedrich-Wilhelms-University Bonn 2001 – 2002 Representing Professorship for Industrial, Organizational and Organizational Psychology, Bielefeld University 2000 – 2007 University lecturer for industrial and organizational psychology, University of Mannheim 1987 – 2000 Teaching and research assistant at the Chair of Business and Organizational Psychology, University of Mannheim 1978 – 1981 Apprenticeship and receptionist in the hospitality branch Education
2000 Habilitation in Psychology, University of Mannheim 1994 Promotion in Psychology (Dr. phil.), University of Mannheim 1986 Diploma in Business studies Publications
Selected books
Jöns, I. & Bungard, W. (Hrsg.). (2018). Feedbackinstrumente im Unternehmen. 2. Aufl. Wiesbaden: SpringerGabler. (Erstauflage 2005)
Jöns, I. (Hrsg.) (2016). Erfolgreiche Gruppenarbeit: Konzepte, Instrumente, Erfah¬rungen. 2. Aufl. Wiesbaden: SpringerGabler. (Erstauflage 2008)
Jöns, I. & Bungard, W. (Hrsg.). (2005). Feedbackinstrumente im Unternehmen. Wiesbaden: Gabler. (Neuauflage in Vorbereitung)
Jöns, I. (2000). Organisationales Lernen in selbstmoderierten Survey-Feedback-Prozessen. Lengenich: Pabst. (zugl. Habilitationsschrift).
Bungard, W. & Jöns, I. (Hrsg.). (1997). Mitarbeiterbefragungen. Ein Instrument des Qualitäts- und Innovationsmanagements. Weinheim: Psychologie Verlags Union.
Jöns, I. (1995). Managementstrategien und Organisationswandel. Die Integration neuer Philosophien in Unternehmen. Weinheim: Psychologie Verlags Union. (zugl. Dissertation).
Articles since 2005
Durmusoglu, S.S.; Zamantili Nayir, D.; Chaudhuri, M.; Chen, J.; Joens, I. & Schweiss, St. (2019). Barriers to firm service innovativeness in emerging economies. Journal of Services Marketing, 32 (7), 925–944.
Ludwig, H.P. & Jöns, I. (2017). Die Führungkompetenz in den Blick nehmen. Personal-wirtschaft Sonderheft Mitarbeiterbefragung 09, 12–15.
Kempen, R., Pangert, B., Hattrup, K., Müller, K. & Jöns, I. (2014). Beyond conflict: The role of Life Domain Enrichment for Expatriates. The International Journal of Human Resource Management. DOI: 10.1080/09585192.2014.919954
Jöns, I. & Krohn, J. (2012). Lernen mit dem Chef: Innovatives Förderprogramm für den Führungsnachwuchs. Wirtschaftspsychologie aktuell, 19(2), 12–15.
Steinmeier, St. & Jöns, I. (2011). Vertrauen im Fusionsprozess – Einflussfaktoren und Auswirkungen. Wirtschaftspsychologie, 13(2), 62–74.
Jöns, I. (2011). Gruppenarbeit – quo vadis? RKW Magazin, (4), 14–16.
Jöns, I. & Müller, K. (2008). Commitment erhalten und aufbauen. Personalmanager, 7(5), 14–17.
Bollheimer, T., Jöns, I. & Krause, N. (2008). Entwicklung von Kompetenzprofilen der Beschäftigten. Kritische Ereignisse als Methode der Kompetenzdiagnostik. Innovative Verwaltung, 30(3), 19–21.
Jöns, I., Scherrer, S., Stanjek, D., Straatmann, T. & Göttel, B. (2008). Feedback für Projektmanager. Projektmanagement aktuell. (19)1, 42–51.Taskan-Karamüsel, E., Jöns, I. & Schlote-Sautter, B. (2007). Belastungen und Ressourcen bei türkischen und deutschen Kleinunternehmern. Arbeit. Zeitschrift für Arbeitsforschung, Arbeitsgestaltung und Arbeitspolitik, (16)4, 327–331.
Jöns, I., Froese, F. & Pak, (2007). Cultural Changes during the Integration Process of Acquisitions: A Comparative Study between German and German-Korean Acquisitions. International Journal of Intercultural Relations, 31(5), 591–604.
Hattrup, K., Müller, K. & Jöns, I. (2007). The Effects of Nations and Organisations on Work Value Importance: A Cross-Cultural Investigation. Applied Psychology: An International Review, 56(3), 479–499.
Hennlein, S. & Jöns, I. (2006). Kompetenzentwicklung von Arbeitsgruppen durch Teamfeedback. Arbeit, 15(1), 29–42.
Jöns, I., Jonas-Klemm, St., Habich, T., Witzke, M. & Auer, S. (2005). Entwicklung zielgruppenspezifischer Kompetenzprofile. Personalführung, 38(9), 46–53.
Jöns, I. (2011). Gruppenarbeit – quo vadis? RKW Magazin, (4), 14–16.
Jöns, I. & Müller, K. (2008). Commitment erhalten und aufbauen. Personalmanager, 7(5), 14–17.
Bollheimer, T., Jöns, I. & Krause, N. (2008). Entwicklung von Kompetenzprofilen der Beschäftigten. Kritische Ereignisse als Methode der Kompetenzdiagnostik. Innovative Verwaltung, 30(3), 19–21.
Jöns, I., Scherrer, S., Stanjek, D., Straatmann, T. & Göttel, B. (2008). Feedback für Projektmanager. Projektmanagement aktuell. (19)1, 42–51.
Taskan-Karamüsel, E., Jöns, I. & Schlote-Sautter, B. (2007). Belastungen und Ressourcen bei türkischen und deutschen Kleinunternehmern. Arbeit. Zeitschrift für Arbeitsforschung, Arbeitsgestaltung und Arbeitspolitik, (16)4, 327–331.
Jöns, I., Froese, F. & Pak, (2007). Cultural Changes during the Integration Process of Acquisitions: A Comparative Study between German and German-Korean Acquisitions.International Journal of Intercultural Relations, 31(5), 591–604.
Hattrup, K., Müller, K. & Jöns, I. (2007). The Effects of Nations and Organisations on Work Value Importance: A Cross-Cultural Investigation. Applied Psychology: An International Review, 56(3), 479–499.
Hennlein, S. & Jöns, I. (2006). Kompetenzentwicklung von Arbeitsgruppen durch Teamfeedback. Arbeit, 15(1), 29–42.
Jöns, I., Jonas-Klemm, St., Habich, T., Witzke, M. & Auer, S. (2005). Entwicklung zielgruppenspezifischer Kompetenzprofile. Personalführung, 38(9), 46–53.
Selected book articles since 2005
Jöns, I. (2018). Akquisition – attraktiv und integrativ? In M.E. Domsch, E. Regnet & L.v. Rosenstiel (Hrsg.), Führung von Mitarbeitern. Fallstudien zum Personal¬management (S. 463–468). 4. Aufl. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
Jöns, I. (2018). Fusion – Integration, aber wie? In M.E. Domsch, E. Regnet & L.v. Rosenstiel (Hrsg.), Führung von Mitarbeitern. Fallstudien zum Personal¬management (S. 460–463). 4. Aufl. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
Jöns, I. (2018). Feedbackprozesse in Organisationen: Psychologische Grund¬modelle und Forschungsbefunde. In I. Jöns & W. Bungard (Hrsg.), Feed¬back¬instrumente im Unter-nehmen (S. 29–45). 2. Aufl. Wiesbaden: SpringerGabler.
Jöns, I. (2018). Moderation und Erfolgsfaktoren der Feedback- und Verbesserungs¬prozesse. In I. Jöns & W. Bungard (Hrsg.), Feedbackinstrumente im Unter¬nehmen (S. 253–267). 2. Aufl. Wiesbaden: SpringerGabler.Hennlein, S. & Jöns, I. (2016). Entwicklung durch Feedback. In I. Jöns (Hrsg.) Erfolgreiche Gruppenarbeit: Konzepte, Instrumente, Erfahrungen (S. 147–162). 2. Aufl. Wiesbaden: SpringerGabler.
Hoye, A.; Racky, S. & Jöns, I. (2016). Der Gruppencheck. In L.v. Rosenstiel & J. Erpenbeck (Hrsg.), Handbuch der Kompetenzmessung (S. 287–299). 3. Aufl. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
Jöns, I. (2014). Personal- und Integrationsmanagement bei Mergers und Acquisitions In L.v. Rosenstiel, E. Regnet & M.E. Domsch (Hrsg.), Führung von Mitarbeitern. Handbuch für erfolgreiches Personalmanagement (S. 560–571). 7. Aufl. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
Jöns, I. (2013). Job rotation. In W. Sarges (Hrsg.), Management-Diagnostik (S. 847–853). 3. Aufl. Göttingen: Hogrefe.
Jöns, I. (2012). Gesundheitsmanagement in Unternehmen – aktuelle Themen und Problemfelder. In R. Reinhardt (Hrsg.), Wirtschaftspsychologie und Organisationserfolg (S. 381–392). Lengerich: Pabst Science Publishers.
Jöns, I. (2010). KUK- Kurzskala zur Erfassung der Unternehmenskultur. In W. Sarges & H. Wottawa (Hrsg.), Handbuch wirtschaftspsychologischer Testverfahren, Band 2: Organisationspsychologische Instrumente (S. 209–216). Lengerich u. a.: Pabst Science Publishers.
Jöns, I. (2010). Der Gruppencheck. In W. Sarges & H. Wottawa (Hrsg.), Handbuch wirtschaftspsychologischer Testverfahren, Band 2: Organisationspsychologische Instrumente (S. 119–128). Lengerich u. a.: Pabst Science Publishers.
Bungard, W., Müller, K., Liebig, C. & Jöns, I. (2010). Das Mannheimer Organisations-Diagnose-Instrument (MODI). In W. Sarges & H. Wottawa (Hrsg.), Handbuch wirtschaftspsychologischer Testverfahren, Band 2: Organisationspsychologische Instrumente (S. 223–232). Lengerich u. a.: Pabst Science Publishers.
Jöns I., Müller K. & Zamantili Nayir D. (2010). Affektives Commitment, Karriereentwicklungsmöglichkeiten und Kündigungsabsichten: Die Geschichte einer belgisch-türkischen Bankenfusion. In H. Pernsteiner & H. Sumer (Hrsg.), Management in Emerging Markets (S. 103- 123). Linde Verlag.
Jöns, I. (2010). Feedbackinstrumente zur Verbesserung der Projektarbeit. In R. Wagner & M. Engstler (Hrsg.). Projektarbeit zwischen Effizienzdruck und Qualitätsanforderungen. Beiträge zur Konferenz “interPM” in Glashütten 2010 (S. 189–201). Heidelberg: dpunkt.
Jöns, I. (2008) Fusionen und Akquisitionen – Aufgaben für das Integrationsmanagement. In R. Fisch, A. Müller & D. Beck (Hrsg.), Veränderungen in Organisationen – Stand und Perspektiven (S. 301–324). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Erke, A.; Racky, S. & Jöns, I. (2007). Der Gruppencheck. In L.v. Rosenstiel & J. Erpenbeck (Hrsg.), Handbuch der Kompetenzmessung (S. 115–126). 2. Aufl. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
Jöns, I. (2007). Mitarbeiterbefragung. In H. Schuler & K. Sonntag (Hrsg.), Handbuch der Arbeits- und Organisationspsychologie (S. 737–745). Göttingen: Hogrefe.
Jöns, I. (2007). Rolle der Führungskräfte. In W. Bungard, K. Müller & C. Niethammer (Hrsg.), Mitarbeiterbefragung – was dann...? MAB und Folgeprozesse erfolgreich gestalten (S. 97–103). Heidelberg: Springer