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Prof. Dr. Manfred Hofer

Prof. Dr. Manfred Hofer

Professor Emeritus
University of Mannheim
Chair of Educational Psychology
A 5, 6
68159 Mannheim
  • Vita

    1942: Born in Milan (Italy), Grown up in Bolzano (South Tyrol)
    1965: Pre-Diploma in Psychology, University of  Hamburg
    1967: Diploma in Psychology, University of Hamburg
    1969: Award of Dr. rer. nat. (Prof. G. A. Lienert), University of Duesseldorf (Thesis: “Implizite Persönlichkeitstheorien von Lehrern”)
    1976: Habilitation in Psychology (Prof. Dr. F. E. Weinert), University of Heidelberg (Thesis: “Wie das Denken und Verhalten von Lehrern organisiert ist”)
    1967-1969: Graduate assistant, University of Duesseldorf (Prof. Lienert)
    1969-1971: Research assistant in a project funded by a third party at University of Marburg/Lahn (Prof. Merz)
    1971-1978: Research assistant, University of Heidelberg (Prof. Weinert)
    1978-1982: Full Professor of Educational Sciences, Technical University of Braunschweig
    1982-2007: Full Professor of Educational Sciences (Educational Psychology), University of Mannheim
    1995-1996: Spokesman of the collaborative research centre 245 “Sprache und Situation” of the German Research Foundation
    1989-1996: Several projects founded by third parties (e.g. DFG-Sonderforschungsbereich 245)
    2002–2006: DFG-Schwerpunktprogramm “Bildungsqualität von Schule”
    2007: First award-winner of the “Jimmy und Rosalynn Carter Partnership Award for Campus-Community Collaboration” for the introduction of „Service Learning”-seminars
         
    Beirat “Diskurs Kindheits- und Jugendforschung”

    Reviewer for the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), Max-Planck Institute of Educational Research, and several journals

  • Publications

    • Hofer, M., Fries, S. & Grund, A. (i.V.). Zielkonflikte zwischen Lernen und Freizeit. In: Reinders, H., Bergs-Winkels, D.,Post, I. & Prochnow, A. (Hrsg.). Empirische Bildungsforschung Eine elementare Einführung. SpringerVS – Erscheinungsdatum Herbst/Frühjahr 2019/20
    • Hofer, M. & Derkau, J. (Hrsg.)(i.V.). Campus und Gesellschaft Service Learning an deutschen Hochschulen. Positionen und Perspektiven. Weinheim: Beltz
    • Hofer, M. & Derkau, J. (2019). Die Entwicklung von Service Learning in Deutschland – eine Verortung. In: D. Rosenkranz, S. Roderus & N. Oberbeck, (Hrsg.) Service Learning – Konzeptionelle Überlegungen und Beispiele aus der Praxis für eine innovative Hochschule. Weinheim: Beltz.
    • Hofer, M. (2019). Service Learning und Entwicklung Studierender. In B. Kracke & P. Noack (Hrsg.): Handbuch Entwicklungs- und Erziehungspsychologie (S. 459–477). Heidelberg: Springer Reference Psychologie, DOI 10.1007/978-3-642-54061-5_22–1
    • Hofer, M., Fries, S. & Grund, A. (2017). Multiple Ziele und Lernmotivation: Das Forschungsprogramm „Theorie motivationaler Handlungskonflikte“. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 31(1), 69–85.
    • Hofer, M. & Fries, S. (2016). A multiple goal perspective on academic motivation. In: K.R. Wentzel & D.B. Miele (Eds.), Handbook of motivation at school, 2nd Edition (pp. 440–458). New York, NY: Taylor Francis.
    • Hofer, M. (2016). Die Persönlichkeit von Lernenden und ihre Teile. Stellungnahme zu Hoppe-Graf „Das Ziel ist richtig, aber der Weg ist nicht zielführend! Kommentar zu Hofer (2014)“. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48 (3), 162–164.
    • Hofer, M. & Fries, S. (2016). A multiple goal perspective on academic motivation. In: K.R. Wentzel & D.B. Miele (Eds.), Handbook of motivation at school (2nd edition, pp. 440–458). New York, NY: Taylor Francis.
    • Hofer, M. (2015). Theoriebildung im Bereich der Beratung. In: B.-J. Ertelt, A. Frey & M. Scharpf (Hrsg.). Berufsberatung als Wissenschaft. Vier Jahrzehnte akademische Ausbildung für Berufsberaterinnen und Berufsberater in Mannheim (S.135–144). Hamburg: Kovac.
    • Hofer, M. (2014). Persönlichkeitsentwicklung als Erziehungsziele jenseits kognitiver Kompetenzen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 46, 55–66.
    • Hofer, M., Kuhnle, C. & Kilian, B. (2014). Erfolg in der Schule und andere Entwicklungsaufgaben: Tätigkeiten von Jugendlichen im Wettstreit. Unterrichtswissenschaft, 42, 171–186.
    • Kuhnle, C., Sinclair, M., Hofer, M., & Kilian, B. (2014). Students' value orientations, intuitive decision making, and motivational interference, and their relations to regret. Journal of Experimental Education, 82, 375–390.
    • Kilian, B., Hofer, M., & Kuhnle, C. (2013). Conflicts between on-task and off-task behaviors in the classroom: The influences of parental monitoring, peer value orientations, students' goals, and their value orientations. Social Psycholoy of Education, 16, 77–94, DOI: 10.1007/s11218-012-9198-y
    • Hofer, M., Kuhnle, C., Kilian, B., & Fries, S. (2012). Cognitive ability and personality variables as predictors of school grades and test scores in adolescents. Learning and Instruction, 22, 368–375.
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    • Hofer, M. (2012). Lehrer-Schüler-Interaktion. In: K.-P. Horn, H. Kemnitz, W. Marotzki & U. Sandfuchs (Hrsg.). Klinkhardt Lexikon Erziehungswissenschaft, Band 2 (S. 288–289). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
    • Kilian, B., Kuhnle, C. & Hofer, M. (2012). The influence of motivational conflicts on personal values. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2(1), doi:10.5539/jedp.v2n1p57 URL: http://dx.doi.org/10.5539/jedp.v2n1p57
    • Klingsieck, K., Fries, S., Horz, C., & Hofer, M. (2012). Procrastination in a distance university setting. Distance Education, 33, 295–310.
    • Kuhnle, C., Hofer, M. & Kilian, B. (2012). Self-control as predictor of school grades, life balance, and flow in adolescents. British Journal of Educational Psychology, 82, 533–548.
    • Hofer, M., Kilian, B., Kuhnle, C., Hellmann, K. & Barth, D. (2011). Persönliche Ziele und Schule-Freizeit-Konflikte bei Jugendlichen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 43, 142–152.
    • Kuhnle, C., Hofer, M. & Kilian, B. (2011). Ein Vorschlag zur Erweiterung des Leistungsbegriffs angesichts multipler Ziele im Jugendalter. In: O. Troitschanskaia (Hrsg.). Stationen empirischer Bildungsforschung. Traditionslinien und Perspektiven (S. 36–45). Opladen: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
    • Hofer, M., Kuhnle, C. & Kilian, B., Marta, E. & Fries, S. (2011). Motivational interference in school-leisure conflict and learning outcomes: The differential effects of two value conceptions. Learning and Instruction, 21, 301–316. nur zum privaten Gebrauch [pdf]
    • Kuhnle, C., Hofer, M. & Kilian, B. (2011). Determinants of life balance and school grades as outcomes in adolescence. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 6, 33–46. nur zum privaten Gebrauch [pdf]
    • Hofer, M., Kilian, B., Kuhnle, C. & Schmid, S. (2011). Beeinflussen individuelle Werte Motivation und Lernerfolg bei Schule-Freizeit-Konflikten? Eine experimentelle Untersuchung. Zeitschrift für Pädagogik, 57, 385–403.
    • Hofer, M. (2010). Adolescents' development of induvidual interests: A product of multiple goal regulation? Educational Psychologist, 45, 149–166. The pages may only be used for private purposes [pdf]
    • Hofer, M., Fries, S., Helmke, A., Kilian, B., Kuhnle, C., Zivkovic, I., Goellner, R. & Helmke, T. (2010). Value orientation and motivational interference in school-leisure conflicts: The case of Vietnam. Learning and Instruction, 20, 239–249.
    • Hofer, M., Reinders, H. & Fries, S. (2010). Wie sich Werte ändern. Ein zieltheoretischer Vorschlag zur Erklärung individuellen und gesellschaftlichen Wertewandels. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 26–38.
    • Hofer, M., Schmid, S., Fries, S., Kilian, B. & Kuhnle, C. (2010). Reciprocal relationship between values and motivational interference during studying and leisure. British Journal of Educational Psychology, 80, 623–645. The pages may only be used for private purposes [pdf]
    • Kilian, B., Hofer, M., Fries, S. & Kuhnle, C. (2010). The conflict between on-task and off-task actions in the classroom and its consequences for motivation and achievement. European Journal of Psychology of Education, 25, 67–85.
    • Kilian, B., Hofer, M., & Kuhnle, C. (2010). Value orientations as determinants and outcomes of conflicts between on-task and off-task actions in the classroom. Learning and Individual Differences, 20, 501–506.
    • Kuhnle, C., Hofer, M. & Kilian, B. (2010). The relationship of value orientations, self-control, frequency of goal conflicts in school and leisure, and life-balance in adolescence. Learning and Individual Differences, 20, 251–255.
    • Hofer, M. (2009). Pädagogische Psychologie: Erziehungspsychologie. In: G. Krampen (Hrsg.). Fortschritte der Psychologie – Experten als Zeitzeugen (S. 146–152). Göttingen: Hogrefe.
    • Hofer, M. (2009). Kompetenz im Umgang mit Schülerheterogenität als Beitrag zur Bildungsgerechtigkeit. In: O. Zlatkin-Troitschanskaia, K. Beck, D. Sembill, R. Nickolaus & R. Mulder (Hrsg.). Lehrprofessionalität – Bedingungen, Genese, Wirkungen und ihre Messung (S. 141–152). Weinheim: Beltz.
    • Hofer, M., Schmid, S., Fries, S. Zivkovic, I. & Dietz, F (2009). Value orientations and studying in school-leisure conflict: A study with samples of five countries. Learning and Individual Differences, 19, 101–112. The pages may only be used for private purposes [pdf]
    • Hofer, M., Möhle, T., Kuhnle, C., Kilian, B. & Schmid, S. (2008) Schule-Freizeit-Konflikte, Wertorientierungen, motivationale Interferenz und Leistungen bei Grundschülern. Unterrichtswissenschaft, 36 (3), 197–215.
    • Hofer, M. (2008). Autonomie. In R. K. Silbereisen & M. Hasselhorn (Hrsg.). Enzyklopädie Psychologie, Serie V (Entwicklung), Band 5: Psychologie des Jugend- und frühen Erwachsenenalters (S. 389–420). Göttingen: Hogrefe. The pages may only be used for private purposes [pdf]
    • Hofer, M. & Haimerl, C. (2008). Lehrer-Schüler-Interaktion. In: W. Schneider & M. Hasselhorn (Hrsg). Handbuch der Pädagogischen Psychologie (S. 223–232). Göttingen: Hogrefe.
    • Winter, C., Hofer, M. & Fries, S. (2008). Das Selbstmanagement-Tagebuch: Ein webbasiertes Programm zur Unterstützung der Lernregulation im (Fern)Studium. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 55,152–158.
    • Hofer, M., Schmid, S. & Zivkovic, I. (2008): Schule-Freizeit-Konflikte, Wertorientierungen und motivationale Interferenz in der Freizeit. Eine kulturübergreifende Studie. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 40, 55–68. The pages may only be used for private purposes [pdf]
    • Reinmuth, S., Baltes, A. M. & Hofer, M. (2008). Tu was für andere und lern was dabei! Ein Plädoyer für Service Learning – Lernen durch Engagement im Psychologieunterricht. Psychologieunterricht, 41, 37–41.
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    • Hofer, M., Schmid, S., Fries, S., Dietz, F., Clausen, M. & Reinders, H. (2007). Individual Values, Motivational Conflicts, and Learning for School. Learning and Instruction, 17, 17–28.
    • Schmid, S., Fries, S., Hofer, M., Dietz, F., Reinders, H. & Clausen, M. (2006). Die Theorie motivationaler Handlungskonflikte – empirische Untersuchungen und praktische Konsequenzen. In: M. Prenzel & L. Allolio-Näcke (Hrsg.). Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule. Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms (S. 398–413). Münster: Waxmann.
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    • Sliwka, A., Diedrich, M. & Hofer, M. (Eds.) (2006). Citizenship education. Theory, research, practice. Münster/NewYork: Waxmann.
    • Wild, E., Hofer, M. & Pekrun, R. (2006). Psychologie des Lerners. In A. Krapp & B. Weidenmann (Hrsg.). Lehrbuch Pädagogische Psychologie. 5. völlig überarbeitete Auflage (S. 203–267). Weinheim: Beltz und Psychologie Verlags Union.
    • Hofer, M. & Peetsma, T. (2005). Societal values and school motivation. Students' goals in different life domains. Editorial. European Journal of Psychology of Education, 20, 203–208.
    • Hofer, M. & Fries, S. (2005). Jugendliche zwischen Schule und Freizeit. In B.H. Schuster, H.-P. Kuhn & H. Uhlendorff (Hrsg.) (2005). Entwicklung in sozialen Beziehungen. Heranwachsende in ihrer Auseinandersetzung mit Familie, Freunden und Gesellschaft (S. 151–167). Stuttgart: Lucius & Lucius.
    • Schmid, S. Hofer, M., Dietz, F., Reinders, H. & Fries, S. (2005). Value orientations and action conflicts in students' everyday life: An interview study. European Journal of Psychology of Education, 20, 243–257.
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    • Hofer, M., Reinders, H., Fries, S., Clausen, M., Schmid, S. & Dietz, F. (2005). Ein differentieller Ansatz zum Zusammenhang zwischen Werten und schulischer Lernmotivation. Zeitschrift für Pädagogik, 51, 326–341.
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    • Hofer, M., S. Fries, H. Reinders, M. Clausen, F. Dietz & S. Schmid (2004). Individuelle Werte, Handlungskonflikte und schulische Lernmotivation. In J. Doll & M. Prenzel, Bildungsqualtität von Schule: Lehrerprofessionalisierung, Unterrichtsentwicklung und Schülerförderung als Strategien der Qualitätsverbesserung (S. 329–344). Münster: Waxmann.
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    • Hofer, M. (2004). The role of discourse in the transformation of Parent-Adolescent Relationships. In A.-N. Perret-Clermont, C. Pontecorvo, L. B. Resnick, T. Zittoun, & B. Burge, Joining society: Social Interaction and Learning in Adolescence and Youth (S. 241–251). Cambridge: University Press.
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    • Hofer, M. & Hick, B. (2003). Veränderungen von Verbundenheit, Autonomie und Kontrolle und Interaktionen zwischen Eltern und Jugendlichen in ost- und westdeutschen Familien. Eltern-Kind-Beziehungen im Jugend- und frühen Erwachsenenalter. Entwicklungsverläufe, Einflussfaktoren und Konsequenzen der Individuation. [Sonderheft]. Zeitschrift für Familienforschung, 3, 19–34.
    • Hofer, M. (2003). Argumentieren. In T. Herrmann & J. Grabowski, Enzyklopädie der Psychologie. Themenbereich C, Serie 3, Band 1: Sprachproduktion (S. 801–824). Göttingen: Hogrefe.
    • Hofer, M. (2003). Forming Judgements in the Classroom: How do Teachers Develop Expectations of Their Pupils' Performances. In M. Kompf & P. M. Denicolo, Teacher Thinking Twenty Years on: Revisiting Persisting Problems and Advances in Education (S. 189–196). Lisse: Swets & Zeitlinger BV.
    • Hofer, M. (2003). Nachruf auf Elfriede Höhn. Psychologische Rundschau, 54, 131–132.
    • Hofer, M. (2003). Selbständig werden im Gespräch. Bern: Huber.
    • Hofer, M. (2003). Wertewandel und schulische Lernmotivation und Unterrichtsorganisation. In W. Schneider & M. Knopf, Entwicklung, Lehren und Lernen (S. 235–253). Göttingen: Hogrefe.
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    • Horz, H., Hofer, M., Fries, S., Wessels, A., Haimerl, Ch. & Winter, C. (2003). Evaluation in VIROR: Prozesse und didaktische Empfehlungen. In Paul-Thomas Kandzia & Thomas Ottmann, E-Learning für die Hochschule. Erfolgreiche Ansätze für ein flexibleres Studium (S. 221–244). Münster, New York, München, Berlin: Waxmann.
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    • Hofer, M. & Pikowsky, B. (2002). Familien mit Jugendlichen. In Hofer, M., Wild, E. & Noack, P., Lehrbuch Familienbeziehungen. Eltern und Kinder in der Entwicklung (S. 241–264). Göttingen: Hogrefe.
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    • Hofer, M. & Buhl, M. (2000). Soziales Engagement Jugendlicher: Überlegungen zu einer technologischen Theorie der Programmgestaltung. In Hans-Peter Kuhn, Harald Uhlendorff & Lothar Krappmann, Sozialisation zur Mitbürgerlichkeit (S. 95–111). Opladen: Leske + Budrich.
    • Hofer, M. (2000). Schule: Vom Lernort zur “intermediären” Institution. Unterrichtswissenschaft, 28, 10–15.
    • Hofer, M., Eckert, A., Reimann, P., Döring, N., Horz, H., Schiffhorst, G. & Weber, K. (2000). Pädagogisch-psychologische Begleitung der “Virtuellen Universität Oberrhein” (VIROR). In D. Leutner & R. Brünken, Neue Medien in Unterricht, Aus- u. Weiterbildung. Aktuelle Ergebnisse empirischer pädagogischer Forschung (S. 123–132). Münster: Waxmann.
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