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Theses

You want to write your thesis at the Chair of Experimental Psychology? Here you will find initial information:

We, the Chair of Experimental Psychology, offer topics for bachelor's and master's theses every semester. Basically, all employees at the Chair can supervise a thesis. Either choose a topic that's suggested and sign up directly by email with the supervisor, or come to us with your own idea. We're generally open to your topic suggestions, regardless of whether you already have a research question, hypothesis ideas, and/or ideas for a paradigm.

The work is usually registered after the pre-registration of the research project (definition of the research question, trial design and procedure, etc.) is completed and data collection begins. The work is done within the time limits set by the examination regulations. For information on how to register your thesis and what to consider, please visit the Central Examination Committee's website: https://www.uni-mannheim.de/zpa/

The supervising person provides support in finding topics, collecting data, and offers general feedback throughout the work. The care is always provided based on individual arrangements.

  • Suggested Topics for Theses

    On this page you will find suggested topics for final theses (Bachelor's and Master's theses), most of which can also be worked on as part of research internships. Further information on the topics can be obtained during the consultation hours of the respective lecturer or by e-mail. Please feel free to contact us at any time if you are interested. Of course, we are also open to your own suggestions for topics in the field of basic research in cognitive psychology.

    Prof. Dr. Arndt Bröder

    • Lernen von Urteilsstrategien – Wie erwerben Personen Kenntnisse über die Wichtigkeit unterschiedlicher Informationen durch Feedback? Wie wirken sich die Salienz oder Vorerfahrungen auf die Informationsgewichtung und das Lernen aus?
    • Metagedächtnis – Wie integrieren Personen verschiedene Informationen in metakognitive Urteile?
    • „Seeding“ – Lassen sich Schätzungen relevanter Größen durch einfache Maßnahmen verbessern?
    • Metamemory – Theory- and Experience-based Judgments of Learning (JOLs): People use different cues to form their JOLs (i.e., chances of remembering recently studied items at a later test) through explicit beliefs about cues (i.e., theory-based) or subjective feelings about cues that operate below full awareness (i.e., experience- based). How to disentangle theory- and experience-based JOLs via novel paradigms and methods? Are new cues learned via theory- and/or experience-based processes? 

    Dr. Sophie Scharf

    • Unterschiede in der Informationssuche:  Gibt es Persönlichkeitsunterschiede hinsichtlich des Informationssuchverhalten zwischen Personen und steht diese in Verbindung mit externen Kriterien?

    David Izydorczyk

    • Regel- und Exemplar-basiertes Urteilen: Je nach Art der Umgebung, der Lernumwelt und der Aufgabe greifen Menschen auf unterschiedliche Prozesse zurück, um numerische Urteile (e.g., wie hoch ist der Eifelturm? Wie alt ist diese Person?) zu treffen. Wie kann man diese Prozesse z. B. mit Hilfe bayesianischer Methoden beschreiben und modellieren? Kann man die Modelle experimentell validieren? Wie lernen Menschen welchen Prozess Sie verwenden?
    • Ähnlichkeitsurteile: Das Konzept der Ähnlichkeit spielt in vielen Bereichen der kognitiven Psychologie eine große Rolle (z. B. Gedächtnis, Wissen, Urteilen). Es gibt jedoch verschiedene Methoden Ähnlichkeitsurteile zu erheben. Gibt es Unterschiede in den Ähnlichkeitsurteilen, oder den zugrundeliegenden Repräsentationen der Objekte, je nachdem mit welcher Methode die Ähnlichkeitsurteile erhoben werden? Gibt es Unterschiede zwischen Expert*innen und Noviz*innen? Welche Rolle spielt die genaue Formulierung der Frage?
    • Changes in experimental practice: In recent years and especially during and after COVID-19 increasingly many studies are conducted online. We want to investigate if this lead to a change in the type of experiments and studies done by researchers (i.e., number of experiments per research question, sample size, complexity etc.) by sampling papers from multiple journals over multiple years (e.g., 2018–2023).

    Xiaotong Liu

    Please note that Ms Liu will provide support in English.

    • Probability Judgments: People’s explicit probability judgements appear to be biased, in the sense that they often deviate from the normative probability theory. Various theories and cognitive models have been proposed to answer where the biases in probability judgements come from. One such family of models is the sampling-based normative models of probability judgements. Can we find empirical evidence for the role of sampling in probability judgements? How do we evaluate and compare different models of probability judgements?

    Franziska Leipold

    • Metamemory: Metamemory bezeichnet die Fähigkeit, die eigenen Gedächtnis- und Lernprozesse einschätzen zu können. Welche Faktoren beeinflussen, wie gut Personen darin sind? Welche (unterschiedlichen) Prozesse unterliegen verschiedenen Metamemory-Urteilen und wie kommt es zu sogenannten “Metamemory Illusions”? Welche Umstände und Prozesse führen zu akkurateren Selbsteinschätzungen?
    • Judgment Accuracy: Häufig müssen Urteile unter Unsicherheit gebildet werden, z. B. wenn auf der Grundlage bestimmter Symptome eine medizinische Diagnose gestellt wird. Lange Zeit ging man davon aus, dass Menschen in komplexen Urteilssituationen (Situationen mit mehr zu berücksichtigenden Variablen) eine schlechtere Urteilsleistung zeigen. Neuere Forschungsergebnisse deuten nun darauf hin, dass es sich bei diesem Befund um ein statistisches Artefakt der zur Messung der Urteilsleistung verwendeten Methode handeln könnte. Wir wollen daher experimentell oder durch Re-Analyse vorhandener Daten untersuchen, ob und inwieweit sich dieser Zusammenhang mit einer neuen, verbesserten Methodik noch finden lässt.

    Luisa Schulz

    • Metagedächtnis: Wie integrieren Personen verschiedene Informationen in metakognitive Kontrollentscheidungen (z. B. Restudy Choices)? Inwieweit unterscheidet sich die Nutzung mehrerer Hinweisreize bei der Bildung von Lernurteilen (JOLs) im Vergleich zu Kontrollentscheidungen?

    If you have any questions about the thesis, please contact broedermail-uni-mannheim.de

  • Notes on the Preparation of Written Papers

    • The guidelines for the design of written presentations, term papers and internship reports can be found here: Guidelines.
    • Since the FSS 2004, all term papers and written assignments must always be accompanied by a declaration of the original character of the work. A pdf version of the necessary wording can be found here: Declaration.
    • Instructions for writing reports in APA 7 style can be found at the following link: APA Style.
  • Bachelor's Theses Already Completed

    • Sophie Frahm (2024): “Hindsight Bias as an Effect of Knowledge Updating in an Artificial Multiple Cue Judgements Scenario”. Supervision Barbara Kreis
    • Stefanie Kortwinkel (2023): “Tritt der Rückschaufehler im Multiple Cue Judgement-Paradigma mit künstlichem Material auf?”.  Supervision Barbara Kreis
    • Bian Atanmy (2023): “Der Einfluss persönlicher Bedeutsamkeit auf das Gedächtnis und Metagedächtnis”. Supervision Monika Undorf
    • Nora Glage (2023): “Does Size Matter? Investigating the Effect of Set Size on the Seeding Effect”. Supervision David Izydorczyk
    • Kirsten Plander (2023): “Analytisches Denken und die Informationssuche: Eine experimentelle Studie”. Supervision Sophie Scharf
    • Luca Heck (2023): “Understanding the Tools of Similarity Research: Simulating Properties of the Spatial Arrangement Method”. Supervision David Izydorczyk
    • Dilara Öztürk (2023): “Wahr, falsch oder ungewiss? – Das Feedback-Gedächtnis für emotionale Personenbeschreibungen”. Supervision Arndt Bröder
    • Agnes Blamo (2022): “Sind Fake News unbesiegbar? – Gedächtnis für den Wahrheitswert emotionaler Personenbeschreibungen”. Supervision Arndt Bröder
    • Esther Ott (2022): „Einfluss von Kontrollwahrnehmung auf Informationssuche im Kontext von Verschwörungstheorien“. Supervision Sophie Scharf
    • Stefan Kirian Dill (2022): “Wie interagieren sequenziell dargebotene visuelle Reize?- lnterfernenzeffekte im visuellen Kurzzeitgedächtnis”. Supervision Arndt Bröder.
    • Josefine Giebler (2022):  “But what does it mean to me?” – Examining Idiosyncratic Influences on Metamemory Monitoring and Control”. Supervision Sofia Navarro-Báez, Monika Undorf & Arndt Bröder
    • Nina Haberland (2022): “Die Rolle von Bild‐ vs. Wort‐Stimuli in der zeitlichen Dynamik der Verarbeitung von Tastiness‐ und Healthfulness‐Informationen: Eine Mouse Tracking Studie”. Supervision  Arndt Bröder
    • Peiyi Huang (2022): “The Influence of Global vs. Local Processing on Information Search in Decision Making”. Supervision Arndt Bröder & Sophie Scharf
    • Jana Jung (2022): „Was ist demokratischer, ein Fuß oder eine Pfanne? – Die Vorhersage von Nonsense-Entscheidungen durch ein vektorbasiertes, semantisches Raummodell.“ Supervision David Izydorczyk & Arndt Bröder
    • Francesca Biedermann (2021): „Die Qual der Wahl: Eine Untersuchung des Einflusses von Ehrlichkeit-Bescheidenheit auf die Wahl zwischen zwei sozialen Dilemmasituationen mit unterschiedlicher Versuchung zur Ausbeutung.“  Supervision David Izydorczyk
  • Master's Theses Already Completed

    • Franziska Leipold (2023): “Hierarchical Extension of the Brunswik Lens Model in the Context of Judgments of Learning“. Supervision Arndt Bröder & Martin Schnürch
    • Suzan Beutel (2023): “To Sacrifice, or to Save, that is the Question – Fremdspracheneffekt bei moralischem Urteilen”. Supervision Arndt Bröder & Lena Nadarevic
    • Elena Dülz (2023): “lmproving Carbon Footprint Estimates and Applying the RulEx-J-Model: Understanding Cognitive Processes behind the seeding effect”. Supervision Arndt Bröder & David Izydorczyk
    • Charlotte Leidiger (2023): “Eine empirische Untersuchung der Mensch-Algorithmus-Interaktion: Auswirkung von kognitiver Belastung auf Entscheidungsfindung und Wahrnehmung“. Supervision Arndt Bröder
    • Florian Scholten (2023): “Schwer wiegt das Haupt, das Vertrauenswürdigkeit trägt? Inkongruenz- Effekt der wahrgenommenen Vertrauenswürdigkeit von Gesichtern und der Auftretenswahrscheinlichkeit eines Ereignisses in einer probabilistischen Lernumwelt”. Supervision Arndt Bröder
    • Lena Goetjes (2022): “Adopting Biased versus Unbiased Human versus Algorithmic Leadership AdviceWhom would people trust?”. Supervision Arndt Bröder
    • Laura Höchel (2022) – “Ich denke, also bin ich – Wie beeinflussen allgemeine Cues und idiosynkratische Informationen das Metagedächtnis von jüngeren und älteren Erwachsenen?“. Supervision Arndt Bröder
    • Simon Steiger (2022): "Comparing inter- and intraspecific learning trajectories in two Ara species using Bayes Factors“. Supervision Arndt Bröder & Martin Schnürch