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PD Dr. Christiane Schöl

PD Dr. Christiane Schöl
Privatdozentin
Universität Mannheim
Lehr­stuhl für Sozialpsychologie
68131 Mannheim
  • Akademischer Werdegang

    since May 2019 Privatdozentin, Chair of Social Psychology, University of Mannheim, Germany
    05/2019 Habilitation, University of Mannheim, Germany, Venia Legendi Psychology
    2009-2018 Postdoc, Chair of Social Psychology, University of Mannheim, Germany
    07/2009 Ph.D., Social Psychology, Universität Mannheim
    2006-2009 Ph.D. Student and Research and Teaching Assistant, Chair of Social Psychology, University of Mannheim, Germany
    2005 Research Scholar, Department of Behavioral Neuroscience der Oregon Health & Science University, Portland, Oregon, USA
    2001-2005 Graduate Studies, Psychology, University of Mannheim, Germany
    1998-2000 Student Assistant, Chair of General Psychology, University of Freiburg, Germany
    1998-2001 Undergraduate Studies, Psychology, University of Freiburg, Germany
  • Publikationen

    • Eck, J., Schoel, C., Reinhard, M.-A., & Greifeneder, R. (2019). When and why being ostracized affects veracity judgments. Personality and Social Psychology Bulletin, 10.1177/0146167219860135. doi.org/10.1177/0146167219860135
    • Nehrlich, A. D., Gebauer, J. E., Sedikides, C., & Schoel, C. (2019). Agentic narcissism, communal narcissism, and prosociality. Journal of Personality and Social Psychology, 117, 142-165.
    • Stahlberg, D., Rössel, J. & Schöl, C. (2019). Nicht immer auf den ersten Blick! Wenn Stereotype und Vorurteile auf sehr subtile Weise wirken. Unimagazin Mannheim, 16-17.
    • Salwender, M. & Schoel, C. (2019). Der Frauen Leid, der Männer Freud: Geschlechtsstereotype im Führungs­kontext. In-Mind Magazin.
    • Roessel, J., Schoel, C., Zimmermann, R., & Stahlberg, D. (2019). Shedding new light on the evaluation of accented speakers: Basic mechanisms behind nonnative listeners' evaluations of nonnative accented job candidates. Journal of Language and Social Psychology, 38, 3–32.
    • Roessel, J., Schoel, C., & Stahlberg, D. (2018). What's in an accent? General spontaneous biases against nonnative accents - An investigation with conceptual and auditory IATs. European Journal of Social Psychology, 48, 535–550.
    • Eck, J., Schoel, C., & Greifeneder, R. (2017). Belonging to a majority reduces the immediate need threat from ostracism in individuals with a high need to belong. European Journal of Social Psychology, 47, 273-288.
    • Eck, J., Schoel, C., & Greifeneder, R. (2016). Coping with or buffering against the negative impact of social exclusion on basic needs: A review of strategies. In P. Riva & J. Eck (Eds.), Social exclusion: Psychological approaches to understanding and reducing its impact (pp. 227-249). Cham, Switzerland: Springer.
    • Schoel, C. (2015). Explosive Mischung – Wenn Narzissten in unsicheren Zeiten an die Macht kommen. Wirtschafts­psychologie aktuell, 4, 26-30.
    • Schoel, C., Stahlberg, D., & Sedikides, C. (2015). Psychological insecurity and leadership styles. In P. J. Carroll, R. M. Arkin, & A. Wichman (Eds.), Handbook of Personal Security (pp. 55-73). New York, NY: Psychology Press.
    • Schoel, C., Zimmer, K., & Stahlberg, D. (2015). Spatial Power Motivation Scale – A semi-implicit measure of situational power motivation. Journal of Personality Assessment, 97, 66-80.
    • Schoel, C., Eck, J., & Greifeneder, R. (2014). A matter of vertical position: Consequences of ostracism differ for those above versus below its perpetrators. Social Psychological and Personality Science, 5, 149-157. 
    • Schoel, C., Roessel, J., Jacobsen, A., & Stahlberg, D. (2014). Communication of stereotypes in the classroom: Biased language use of German and Turkish adolescents. Journal of Applied Social Psychology, 44, 266-277.
    • Schoel, C., Roessel, J.*, Eck, J., Janssen, J., Petrovic, B., Rothe, A., Rudert, S. C. & Stahlberg, D. (2013). Attitudes towards Languages (AtoL) scale: A global instrument. Journal of Language and Social Psychology, 32, 21-45.
    • Schoel, C. (2013). Wo die Liebe hinfällt. In Sozialpsychologie Mannheim (Hrsg.), Ich, du, wir und die anderen – Spannendes aus der Sozialpsychologie (pp.85-103). Weinheim: Beltz Juventa.
    • Schoel, C. (2013). Partner gefunden- und jetzt? In Sozialpsychologie Mannheim (Hrsg.), Ich, du, wir und die anderen – Spannendes aus der Sozialpsychologie (pp.85-103). Weinheim: Beltz Juventa.
    • Eichinger, L., Plewnia, A., Schoel, C. & Stahlberg, D. (alphabetische Reihung; 2012). Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprach­wissenschaft­licher und sozialpsychologischer Perspektive. Tübingen: Narr.
    • Schoel, C., Eck, J., Roessel, J. & Stahlberg, D. (2012). Spracheinstellungen aus sozialpsychologischer Perspektive I: Deutsch und Fremdsprachen. In L. Eichinger, A. Plewnia, C. Schoel & D. Stahlberg (Hrsg.), Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprach­wissenschaft­licher und sozialpsychologischer Perspektive (pp. 163-204). Tübingen: Narr.
    • Schoel, C. & Stahlberg, D. (2012). Spracheinstellungen aus sozialpsychologischer Perspektive II: Dialekte. In L. Eichinger, A. Plewnia, C. Schoel & D. Stahlberg (Hrsg.), Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprach­wissenschaft­licher und sozialpsychologischer Perspektive (pp. 205-226). Tübingen: Narr.
    • Schoel, C., Bluemke, M., Mueller, P. & Stahlberg, D. (2011). When autocratic leaders become an option - Uncertainty and self-esteem predict implicit leadership preferences. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 521-540.
    • Janssen, J., Schoel, C., & Stahlberg, D. (2010). Unsicherheit und Vertrauen: Eine sozialpsychologische Perspektive. In A. Kehnel (Ed.), Kredit und Vertrauen (pp. 211-224). Frankfurt a. M.: Frankfurter Allgemeine Buch.
    • Schoel, C. & Maass, A. (2009). LIB (linguistic intergroup bias). In J. Levine & M. Hogg (Eds.), Encyclopedia of Group Processes and Intergroup Relations (pp. 538-541). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
    • Eichinger, L.M., Gärtig, A., Plewnia, A., Roessel, J., Rothe, A., Rudert, S., Schoel, C., Stahlberg, D., Stickel, G. (alphabetische Reihung; 2009). Aktuelle Spracheinstellungen in Deutschland. Erste Ergebnisse einer bundes­weiten Repräsentativumfrage. Mannheim: Institut für Deutsche Sprache/Universität Mannheim.
    • Mitchell, S. H., Schoel, C. & Stevens, A. A. (2008). Mechanisms underlying heightened risk taking in adolescents as compared with adults. Psychonomic Bulletin & Review, 15, 272-277.
    • Schöl, C., Stahlberg, D. & Maass, A. (2008). Sprachverzerrungen im Intergruppenkontext. In L.-E. Petersen & B. Six (Hrsg.), Stereotype, Vorurteile und soziale Diskriminierung - Theorien, Befunde und Interventionen (pp. 62-68). Weinheim: Beltz.