
Bild: Daniela Haupt
Beruflicher und akademischer Werdegang
Beruflicher Werdegang
seit 2024 Leitung des Lehrstuhls für Allgemeine Psychologie mit Schwerpunkt Kognitive Psychologie an der Charlotte Fresenius Hochschule (Standort Heidelberg) seit 2024 Externe Leitung einer Nachwuchsforschergruppe im Rahmen des DFG-Projekts „Wahr, falsch oder ungewiss? Determinanten des Gedächtnisses für Wahrheitswert-Feedback“, Universität Mannheim 2023 – 2024 Hochschuldozentin für Psychologie, Hochschule Fresenius Heidelberg 2022 Einmonatiger Forschungsaufenthalt an der Vanderbilt University, Nashville, USA 2022 – 2023 Eigene Stelle, finanziert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft, Leitung des Projekts NA 1456/ 1–1, Titel: Wahr, falsch oder ungewiss? Determinanten des Gedächtnisses für Wahrheitswertfeedback 2010 – 2022 Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Lehrstuhl für Kognitive und Differentielle Psychologie, Universität Mannheim 2007 – 2010 Doktorandin und wissenschaftliche Mitarbeiterin, Lehrstuhl für Kognitive und Differentielle Psychologie, Universität Mannheim Akademischer Werdegang
2024 Habilitation im Fach Psychologie 2010 Dr. rer. soc. der Psychologie, Universität Mannheim (Betreuer: Edgar Erdfelder) 2007 Diplom (MA) in Psychologie, Universität Mannheim Publikationen
Publikationen
- Nadarevic, L. & Bell, R. (2024). Remembering the truth or falsity of advertising claims: A preregistered model-based test of three competing theoretical accounts. Psychonomic Bulletin & Review : PB&R, 31(5), 2323–2331. https://doi.org/10.3758/s13423-024-02482-8
- Nadarevic, L. & Erdfelder, E. (2024). On the relationship between recognition judgments and truth judgments: Memory states moderate the recognition-based truth effect. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition (i. E.).
- Nadarevic, L. (2022). Illusory truth effect. In R. F. Pohl (Hrsg.), Cognitive illusions : intriguing phenomena in thinking, judgement, and memory (3. Aufl., S. 225–240). London ; New York: Routledge Taylor & Francis Group.
- Nadarevic, L., Symeonidou, N. & Kias, A. (2022). In colore veritas? Color effects on the speed and accuracy of true/
false responses. Psychological Research, 86(3), 919–936. https://doi.org/10.1007/s00426-021-01528-z - Nadarevic, L., Klein, L. C. & Dierolf, J. (2021). Does foreign language alter moral judgments? Inconsistent results from two pre-registered studies with the CNI model. Open Psychology, 3(1), 66–86. https://doi.org/10.1515/psych-2020-0112
- Nadarevic, L., Schnuerch, M. & Stegemann, M. J. (2021). Judging fast and slow: The truth effect does not increase under time-pressure conditions. Judgment and Decision Making, 16(5), 1234–1266. https://doi.org/10.1017/S193029750000841X
- Schnuerch, M., Nadarevic, L. & Rouder, J. N. (2021). The truth revisited: Bayesian analysis of individual differencesin the truth effect. Psychonomic Bulletin & Review : PB&R, 28(3), 750–765. https://doi.org/10.3758/s13423-020-01814-8
- Calio, F., Nadarevic, L. & Musch, J. (2020). How explicit warnings reduce the truth effect: A multinomial modeling approach. Acta Psychologica, 211(Article 103185). https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2020.103185
- Nadarevic, L. & Kroneisen, M. (2020). Easy on the mind, easy on the wrongdoer? No evidence for perceptual fluency effects on moral wrongness ratings. Cognition, 196(Article 104156). https://doi.org/10.1016/j.cognition.2019.104156
- Nadarevic, L., Reber, R., Helmecke, A. J. & Köse, D. (2020). Perceived truth of statements and simulated social media postings: an experimental investigation of source credibility, repeated exposure, and presentation format. Cognitive Research: Principles and Implications : CR:PI, 5(1), Article 56. https://doi.org/10.1186/s41235-020-00251-4
- Kranz, D., Nadarevic, L. & Erdfelder, E. (2019). Bald and bad? Experimental evidence for a dual-process account of baldness stereotyping. Experimental Psychology, 66(5), 331–345. https://doi.org/10.1027/1618-3169/a000457
- Nadarevic, L. & Erdfelder, E. (2019). More evidence against the Spinozan model: Cognitive load diminishes memory for „true“ feedback. Memory & Cognition, 47(7), 1386–1400. https://doi.org/10.3758/s13421-019-00940-6
- Nadarevic, L., Plier, S., Thielmann, I. & Darancó, S. (2018). Foreign language reduces the longevity of the repetition-based truth effect. Acta Psychologica, 191, 149–159. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2018.08.019
- Nadarevic, L. (2017). Emotionally enhanced memory for negatively arousing words: storage or retrieval advantage? Cognition & Emotion, 31(8), 1557–1570. https://doi.org/10.1080/02699931.2016.1242477
- Nadarevic, L. & Aßfalg, A. (2017). Unveiling the truth: warnings reduce the repetition-based truth effect. Psychological Research, 81(4), 814–826. https://doi.org/10.1007/s00426-016-0777-y
- Aßfalg, A. & Nadarevic, L. (2015). A word of warning: Instructions and feedback cannot prevent the revelation effect. Consciousness and Cognition, 34, 75–86. https://doi.org/10.1016/j.concog.2015.03.016
- Nadarevic, L. & Erdfelder, E. (2014). Initial judgment task and delay of the final validity-rating task moderate the truth effect. Consciousness and Cognition, 23, 74–84. https://doi.org/10.1016/j.concog.2013.12.002
- Nadarevic, L. & Erdfelder, E. (2013). Spinoza’s error: Memory for truth and falsity. Memory & Cognition, 41(2), 176–186. https://doi.org/10.3758/s13421-012-0251-z
- Nadarevic, L. & Erdfelder, E. (2011). Cognitive processes in implicit attitude tasks: An experimental validation of the Trip Model. European Journal of Social Psychology, 41(2), 254–268. https://doi.org/10.1002/ejsp.776
- Erdfelder, E., Auer, T.-S., Hilbig, B. E., Aßfalg, A., Moshagen, M. & Nadarevic, L. (2009). Multinomial processing tree models: a review of the literature. Zeitschrift für Psychologie = Journal of Psychology, 21(3), 108–124. https://doi.org/10.1027/0044-3409.217.3.108
Forschungsinteressen
- Wahrheitsurteile
- Moralurteile
- Gedächtnis für Wahrheit und Falschheit
- Gedächtnis für emotionale Stimuli
- Fremdsprachen-Effekte
- Statistische Modellierung kognitiver Prozesse
Forschungsförderung
2022 Sachbeihilfe mit Eigener Stelle von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (NA 1456/ 1–1, Laufzeit: 3 Jahre) 2021 Open Science Grant der Universität Mannheim 2020 Brigitte-Schlieben-Lange-Fellowship des Ministeriums für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg (Laufzeit: 2 Jahre) 2012 Postdoctoral Autonomy Grant verliehen durch die Universität Mannheim Preise und Stipendien
2022 Lehrpreis der Universität Mannheim 2019 DAAD-Stipendium für Forschungs- und Kongressreisen 2018 TeaP Selected Poster Award (2. Platz) verliehen durch die Deutsche Gesellschaft für Psychologie e.V. (DGPs, Fachgruppe Allgemeine Psychologie) für das Poster " 'Sad, thus true' or 'too good to be true'? Seperating negativity and positivity biases in judgments of truth“. 2016 TeaP Selected Poster Award (1. Platz) verliehen durch die Deutsche Gesellschaft für Psychologie e.V. (DGPs, Fachgruppe Allgemeine Psychologie) für das Poster „Unbiased Truth: Symmetrical Interference Effects on Memory for Truth and Falsity“. 2011 Early Career Best Manuscript Award der European Journal of Social Psychology für die Publikation “Cognitive Processes in Implicit Attitude Tasks: An Experimental Validation of the Trip Model”. 2004 Baden-Württemberg Stipendium für ein Austauschsemester an der San Diego State University (USA). Ad-hoc Reviewertätigkeit
- Acta Psychologica
- Advances in Cognitive Psychology
- Applied Cognitive Psychology
- Bilingualism: Language and Cognition
- Canadian Journal of Experimental Psychology
- Cognition
- Cognition and Emotion
- Cognitive Research: Principles and Implications
- Cognitive Science
- Consciousness and Cognition
- Frontiers in Psychology
- Experimental Psychology
- Journal of Abnormal Psychology
- Journal of Cognition
- Journal of Cognitive Psychology
- Journal of Experimental Psychology: General
- Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition
- Memory
- Memory & Cognition
- Open Psychology
- Psychological Research
- Psychonomic Bulletin & Review
- Social Psychology