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PD Dr. Christiane Schöl

PD Dr. Christiane Schöl
Privatdozentin
University of Mannheim
Chair of Social Psychology
68161 Mannheim
  • Academic background

    since May 2019 Privatdozentin, Chair of Social Psychology, University of Mannheim, Germany
    05/2019 Habilitation, University of Mannheim, Germany, Venia Legendi Psychology
    2009–2018 Postdoc, Chair of Social Psychology, University of Mannheim, Germany
    07/2009 Ph.D., Social Psychology, Universität Mannheim
    2006–2009 Ph.D. Student and Research and Teaching Assistant, Chair of Social Psychology, University of Mannheim, Germany
    2005 Research Scholar, Department of Behavioral Neuroscience der Oregon Health & Science University, Portland, Oregon, USA
    2001–2005 Graduate Studies, Psychology, University of Mannheim, Germany
    1998–2000 Student Assistant, Chair of General Psychology, University of Freiburg, Germany
    1998–2001 Undergraduate Studies, Psychology, University of Freiburg, Germany
  • Publications

    • Eck, J., Schoel, C., Reinhard, M.-A., & Greifeneder, R. (2019). When and why being ostracized affects veracity judgments. Personality and Social Psychology Bulletin, 10.1177/0146167219860135. doi.org/10.1177/0146167219860135
    • Nehrlich, A. D., Gebauer, J. E., Sedikides, C., & Schoel, C. (2019). Agentic narcissism, communal narcissism, and prosociality. Journal of Personality and Social Psychology, 117, 142-165.
    • Stahlberg, D., Rössel, J. & Schöl, C. (2019). Nicht immer auf den ersten Blick! Wenn Stereotype und Vorurteile auf sehr subtile Weise wirken. Unimagazin Mannheim, 16-17.
    • Salwender, M. & Schoel, C. (2019). Der Frauen Leid, der Männer Freud: Geschlechtsstereotype im Führungskontext. In-Mind Magazin.
    • Roessel, J., Schoel, C., Zimmermann, R., & Stahlberg, D. (2019). Shedding new light on the evaluation of accented speakers: Basic mechanisms behind nonnative listeners' evaluations of nonnative accented job candidates. Journal of Language and Social Psychology, 38, 3–32.
    • Roessel, J., Schoel, C., & Stahlberg, D. (2018). What's in an accent? General spontaneous biases against nonnative accents – An investigation with conceptual and auditory IATs. European Journal of Social Psychology, 48, 535–550.
    • Eck, J., Schoel, C., & Greifeneder, R. (2017). Belonging to a majority reduces the immediate need threat from ostracism in individuals with a high need to belong. European Journal of Social Psychology, 47, 273-288.
    • Eck, J., Schoel, C., & Greifeneder, R. (2016). Coping with or buffering against the negative impact of social exclusion on basic needs: A review of strategies. In P. Riva & J. Eck (Eds.), Social exclusion: Psychological approaches to understanding and reducing its impact (pp. 227-249). Cham, Switzerland: Springer.
    • Schoel, C. (2015). Explosive Mischung – Wenn Narzissten in unsicheren Zeiten an die Macht kommen. Wirtschaftspsychologie aktuell, 4, 26-30.
    • Schoel, C., Stahlberg, D., & Sedikides, C. (2015). Psychological insecurity and leadership styles. In P. J. Carroll, R. M. Arkin, & A. Wichman (Eds.), Handbook of Personal Security (pp. 55-73). New York, NY: Psychology Press.
    • Schoel, C., Zimmer, K., & Stahlberg, D. (2015). Spatial Power Motivation Scale – A semi-implicit measure of situational power motivation. Journal of Personality Assessment, 97, 66-80.
    • Schoel, C., Eck, J., & Greifeneder, R. (2014). A matter of vertical position: Consequences of ostracism differ for those above versus below its perpetrators. Social Psychological and Personality Science, 5, 149-157. 
    • Schoel, C., Roessel, J., Jacobsen, A., & Stahlberg, D. (2014). Communication of stereotypes in the classroom: Biased language use of German and Turkish adolescents. Journal of Applied Social Psychology, 44, 266-277.
    • Schoel, C., Roessel, J.*, Eck, J., Janssen, J., Petrovic, B., Rothe, A., Rudert, S. C. & Stahlberg, D. (2013). Attitudes towards Languages (AtoL) scale: A global instrument. Journal of Language and Social Psychology, 32, 21-45.
    • Schoel, C. (2013). Wo die Liebe hinfällt. In Sozialpsychologie Mannheim (Hrsg.), Ich, du, wir und die anderen – Spannendes aus der Sozialpsychologie (pp.85-103). Weinheim: Beltz Juventa.
    • Schoel, C. (2013). Partner gefunden- und jetzt? In Sozialpsychologie Mannheim (Hrsg.), Ich, du, wir und die anderen – Spannendes aus der Sozialpsychologie (pp.85-103). Weinheim: Beltz Juventa.
    • Eichinger, L., Plewnia, A., Schoel, C. & Stahlberg, D. (alphabetische Reihung; 2012). Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprachwissenschaftlicher und sozialpsychologischer Perspektive. Tübingen: Narr.
    • Schoel, C., Eck, J., Roessel, J. & Stahlberg, D. (2012). Spracheinstellungen aus sozialpsychologischer Perspektive I: Deutsch und Fremdsprachen. In L. Eichinger, A. Plewnia, C. Schoel & D. Stahlberg (Hrsg.), Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprachwissenschaftlicher und sozialpsychologischer Perspektive (pp. 163-204). Tübingen: Narr.
    • Schoel, C. & Stahlberg, D. (2012). Spracheinstellungen aus sozialpsychologischer Perspektive II: Dialekte. In L. Eichinger, A. Plewnia, C. Schoel & D. Stahlberg (Hrsg.), Sprache und Einstellungen. Spracheinstellungen aus sprachwissenschaftlicher und sozialpsychologischer Perspektive (pp. 205-226). Tübingen: Narr.
    • Schoel, C., Bluemke, M., Mueller, P. & Stahlberg, D. (2011). When autocratic leaders become an option – Uncertainty and self-esteem predict implicit leadership preferences. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 521-540.
    • Janssen, J., Schoel, C., & Stahlberg, D. (2010). Unsicherheit und Vertrauen: Eine sozialpsychologische Perspektive. In A. Kehnel (Ed.), Kredit und Vertrauen (pp. 211-224). Frankfurt a. M.: Frankfurter Allgemeine Buch.
    • Schoel, C. & Maass, A. (2009). LIB (linguistic intergroup bias). In J. Levine & M. Hogg (Eds.), Encyclopedia of Group Processes and Intergroup Relations (pp. 538-541). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
    • Eichinger, L.M., Gärtig, A., Plewnia, A., Roessel, J., Rothe, A., Rudert, S., Schoel, C., Stahlberg, D., Stickel, G. (alphabetische Reihung; 2009). Aktuelle Spracheinstellungen in Deutschland. Erste Ergebnisse einer bundesweiten Repräsentativumfrage. Mannheim: Institut für Deutsche Sprache/Universität Mannheim.
    • Mitchell, S. H., Schoel, C. & Stevens, A. A. (2008). Mechanisms underlying heightened risk taking in adolescents as compared with adults. Psychonomic Bulletin & Review, 15, 272-277.
    • Schöl, C., Stahlberg, D. & Maass, A. (2008). Sprachverzerrungen im Intergruppenkontext. In L.-E. Petersen & B. Six (Hrsg.), Stereotype, Vorurteile und soziale Diskriminierung – Theorien, Befunde und Interventionen (pp. 62-68). Weinheim: Beltz.