DE / EN

M. Sc. Laura Messerer

Laura Messerer, M.Sc.
Academic Staff Member
University of Mannheim
Chair of Educational Psychology
A 5, 6
Building B – Room B 314
68159 Mannheim
Consultation hour(s):
by arrangement

Current Research Project

sMArt² – Entwicklung eines Selbstreflexionstests für Studieninteressierte (Staff)

Research Interests

  • Fit between students' interests and study major
  • motivation for enrollment and impact on study persistence and dropout
  • vocational choices
  • Vita

    Since 04/2019 Researcher, Chair of Educational Psychology, Mannheim University
    2018 – 2019 Master of Arts, Christianity and Culture, Heidelberg University
    2017 Semester abroad, Oslo University (Norway)
    2015 – 2018 Master of Science, Educational Research and Psychology, Tübingen University
    2014 – 2018 Studies of Protestant Theology, Tübingen University
    2011 – 2014 Bachelor of Science, Psychology, Ulm University
  • Publications and conference papers

    Publications

    • Messerer, D. A. C., Kraft, S. F., Horneffer, A., Messerer, L. A. S., Böckers, T. M., & Böckers, A. (2021). What factors motivate male and female Generation Z students to become engaged as peer‐teachers? A mixed‐method study among medical and dental students in the gross anatomy course. Anatomical Sciences Education. https://doi.org/10.1002/ase.2114
    • Janke, S., Messerer, L. A. S., Merkle, B. & Krille, C. (2021). STUWA: Ein multifaktorielles Inventar zur Erfassung von Studienwahlmotivation. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 1-17. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000298
    • Messerer, L. A. S.*, Bürkle, H.*, Karst, K. & Janke, S. (2020). Nutzung hochschulinterner Expertise zur Entwicklung von Online-Selbstreflexionstests für Studieninteressierte. Das Hochschulwesen, 81-87.

    Conference Presentations

    • Messerer, L. A. S. & Janke, S. (2021, September). Autonomie und Interessens-Studienfach Passung als Determinanten von Studienabbruch. Symposiumsbeitrag auf der Tagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf), Gießen (Online).
    • Messerer, L. A. S., Bürkle, H., Karst, K. & Janke, S. (2021, August). Only performance counts? Predicting university grades through prior performance & interest-major fit. Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), (Online).
    • Messerer, L. A. S., Bürkle, H., Karst, K. & Janke, S. (2020, Juni). Predicting study satisfaction with different operationalizations of interest-major fit. Vortrag auf der Konferenz der Special Interest Groups 1 (SIG 1 Assessment and Evaluation) und 4 (SIG 4 Higher Education) der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Cádiz, Spanien (Conference cancelled).
    • Messerer, L. A. S. & Janke, S. (2020, März). Prospektive Zusammenhänge intrinsischer Studienwahlmotivation mit fachbezogener Motivation und Studienzufriedenheit über die Studiendauer. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam (Conference cancelled).
    • Messerer, L. A. S. & Bernecker, K. (2019, September). Implicit Theories About Willpower Are Associated With Study Behavior of University Students. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
    • Janke, S., Messerer, L. A. S., Merkle, B. & Krille, C. (2019, September). Als Erste an die Universität – Was motiviert Kinder aus Nichtakademikerfamilien ein Studium aufzunehmen?. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
    • Merkle, B., Kippenberger, E., Messerer, L. A. S. & Dickhäuser, O. (2019, September). Soll ich Psychologie studieren? – Entwicklung eines standortübergreifenden Online-Self-Assessments zur Erkundung von Passung im Fach Psychologie. Poster präsentiert auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
  • Reviewer

    • Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (German Journal of Educational Psychology)
    • SAGE Open