DE / EN

M. Sc. Laura Messerer

Laura Messerer, M.Sc.
Academic Staff Member
University of Mannheim
Chair of Educational Psychology
A 5, 6
68159 Mannheim
Consultation hour(s):
by arrangement

Current Research Project

sMArt² – Entwicklung eines Selbstreflexionstests für Studieninteressierte (Staff)

Research Interests

  • Fit between students' interests and study major
  • motivation for enrollment and impact on study persistence and dropout
  • vocational choices
  • Vita

    Since 04/2019 Researcher, Chair of Educational Psychology, Mannheim University
    2018 – 2019 Master of Arts, Christianity and Culture, Heidelberg University
    2017 Semester abroad, Oslo University (Norway)
    2015 – 2018 Master of Science, Educational Research and Psychology, Tübingen University
    2014 – 2018 Studies of Protestant Theology, Tübingen University
    2011 – 2014 Bachelor of Science, Psychology, Ulm University
  • Publications and conference papers

    Publications

    • Janke, S., Messerer, L. A. S., Merkle, B., & Rudert, S. C. (2023). Why do minority students feel they don’t fit in? Migration background and parental education differentially predict social ostracism and belongingness. Group Processes & Intergroup Relations, 10.1177/13684302221142781.
    • Messerer, L. A. S., Karst, K. & Janke, S. (2023). Choose wisely: intrinsic motivation for enrollment is associated with ongoing intrinsic learning motivation, study success and dropout. Studies in Higher Education. 137–150. https://doi.org/10.1080/03075079.2022.2121814
    • Janke, S., Messerer, L. A. S. & Daumiller, M. (2022). Motivational development in times of campus closure: Longitudinal trends in undergraduate students' need satisfaction and intrinsic learning motivation. British Journal of Educational Psychology, 1–15. https://doi.org/10.1111/bjep.12522
    • Messerer, D. A. C., Kraft, S. F., Horneffer, A., Messerer, L. A. S., Böckers, T. M., & Böckers, A. (2022). What factors motivate male and female Generation Z students to become engaged as peer‐teachers? A mixed‐method study among medical and dental students in the gross anatomy course. Anatomical Sciences Education, 15(4), 650–662. https://doi.org/10.1002/ase.2114
    • Janke, S., Messerer, L. A. S., Merkle, B. & Krille, C. (2021). STUWA: Ein multifaktorielles Inventar zur Erfassung von Studienwahlmotivation. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Advance online publication. https://doi.org/10.1024/1010–0652/a000298
    • Messerer, L. A. S.*, Bürkle, H.*, Karst, K. & Janke, S. (2020). Nutzung hochschulinterner Expertise zur Entwicklung von Online-Selbstreflexionstests für Studieninteressierte. Das Hochschulwesen, 81–87.

    Conference Presentations

    • Messerer, L. A. S. , Merkle, B. & Janke, S. (2022, September). Einfluss von Studienmotivation und Studienzufriedenheit auf Studienabbruchsintention im Längsschnitt. Vortrag auf der 52. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Hildesheim.
    • Messerer, L. A. S. & Janke, S. (2022, Juni). Influence of study motivation and study satisfaction on dropout intention in a longitudinal study. Vortrag auf der Konferenz der Special Interest Groups 1 (Assessment and Evaluation) und 4 (Higher Education) der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Cádiz, Spanien.
    • Messerer, L. A. S. & Janke, S. (2021, September). Assoziationen zwischen Indikatoren für Studienerfolg und -abbruch im Längsschnitt. Vortrag auf der Tagung der Fachgruppe für Pädagogische Psychologie (paepsy), Heidelberg (Online).
    • Messerer, L. A. S. & Janke, S. (2021, September). Autonomie und Interessens-Studienfach Passung als Determinanten von Studienabbruch. Symposiumsbeitrag auf der Tagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf), Gießen (Online).
    • Messerer, L. A. S., Bürkle, H., Karst, K. & Janke, S. (2021, August). Only performance counts? Predicting university grades through prior performance & interest-major fit. Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), (Online).
    • Messerer, L. A. S., Bürkle, H., Karst, K. & Janke, S. (2020, Juni). Predicting study satisfaction with different operationalizations of interest-major fit. Vortrag auf der Konferenz der Special Interest Groups 1 (SIG 1 Assessment and Evaluation) und 4 (SIG 4 Higher Education) der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Cádiz, Spanien (Konferenz abgesagt).
    • Messerer, L. A. S. & Janke, S. (2020, März). Prospektive Zusammenhänge intrinsischer Studienwahlmotivation mit fachbezogener Motivation und Studienzufriedenheit über die Studiendauer. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam (Konferenz abgesagt).
    • Messerer, L. A. S. & Bernecker, K. (2019, September). Implicit Theories About Willpower Are Associated With Study Behavior of University Students. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
    • Janke, S., Messerer, L. A. S., Merkle, B. & Krille, C. (2019, September). Als Erste an die Universität – Was motiviert Kinder aus Nichtakademikerfamilien ein Studium aufzunehmen?. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
    • Merkle, B., Kippenberger, E., Messerer, L. A. S. & Dickhäuser, O. (2019, September). Soll ich Psychologie studieren? – Entwicklung eines standortübergreifenden Online-Self-Assessments zur Erkundung von Passung im Fach Psychologie. Poster präsentiert auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
  • Reviewer

    • Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (German Journal of Educational Psychology)
    • SAGE Open